Okategoriserade

Nya trender inom e-handel

Inom e-handel handlar det om användarvänlighet mer än någonsin tidigare. För att nätbutiker och e-tjänster ska kunna konkurrera gäller det att de har smidiga handelsplattformar som gör användarupplevser och nätköp så enkla som möjligt. Kanske inte allra minst i Sverige där mer eller mindre alla delar av samhället genomgått en stor digital transformation under det senaste årtiondet.

En smidig användarupplevelse blir allt viktigare

Vi köper buss-och tågbiljetter, bokar läkarbesök och betalar räkningar med våra mobiltelefoner. Och det är tack vare nya digitala användarfunktioner som allt det här möjligt.

Mobilt BankID är en central del i många av de här bekväma online-tjänsterna som vi alla blivit så vana vid. Tack vare den här appen kan vi numera enkelt legitimera oss med ett par knapptryck från mobilen. Mobilt BankID-appen har förenklat många aspekter av våra vardagsliv och gjort vissa tjänster mer tillgängliga än vad de varit tidigare.

Till en början använde vi främst Mobilt BankID för att göra betalningar och sköta bankärenden. Men under de senaste åren har andra industrier upptäckt att det finns mycket pengar att tjäna på att göra Mobilt BankID till en del av kundupplevelsen. Den svenska spelbranschen är ett särskilt bra exempel på detta.

Under 2018 svepte nämligen en våg av så kallade ”no-account-casinon” in över den svenska spelmarknaden. Genom att baka in BankID som en naturlig del av användargränssnittet har innovativa speloperatörer och betaltjänster gjort det lättare för kunder att göra betalningar och få tillträde till spelbolag. Dessa effektiva lösningar har ökat efterfrågan på samlingsplatser där konsumenten smidigt kan ges en översikt på utbudet och på sidan www.casinoutankonto.nu arbetar experterna med att rekommendera den här sortens spelsajter åt svenska spelare. Det här nya användarkonceptet har fått stor genomslagskraft och gjort spel på nätet tillgängligt för helt nya målgrupper.

Prenumerationer och molntjänster blir allt vanligare

Mjukvarutillverkare har länge kämpat mot piratkopiering och ofta har det varit en strid de förlorat. Och för användare har det varit för dyrt att köpa marknadsledande programvaror inom till exempel bild, film-och ljudproduktion.

Men när streamingtjänster som Netflix och Spotify gjort succé med månadsprenumerationer har många mjukvaru-tillverkare sett nya lukrativa möjligheter. Därför säljer många av dem numera månadsprenumerationer för sina programvaror. Det gör produkten mycket mer tillgänglig för slutanvändaren, och därför är det här förmodligen det effektivaste sättet att motverka piratkopiering.

Precis som när du betalar 100 kronor i månaden för att se dina favoritserier på Netflix kan du numera köpa världsledande mjukvaror på månatlig basis. Och visst är en prislapp på ett par hundra kronor i månaden, för ett program du verkligen använder, inte lika avskräckande som att betala tiotusentals kronor på en gång?

För användare innebär det här mindre buggar, bra kundservice, gratis produktuppdateringar och att de slipper lägga tid på att ladda hem dåliga och olagliga versioner av sina favoritprogram. Alla vinner alltså i det långa loppet.

Den här affärsmodellen betyder även att slutanvändare kan testköra en produkt ordentligt innan de bestämmer sig för om de ska lägga ut tusentals kronor och köpa produkten för alltid. Och fortsätter kunder att köpa tjänsten på månadsprenumeration gynnar det såklart företagen.

Relaterade artiklar

Translate »
Close