Artikel

Bojkott mot spelutvecklaren Blizzard efter Hongkong-skandal

Spelutvecklaren Blizzard är i blåsväder sedan man stängde av en Kinakritisk spelare från den globala Hearthstone-turneringen. Spelare världen över gör nu uppror mot bolaget och väljer att bojkotta flera av deras stora spel.

I början av oktober stängdes storspelaren Bliztchung (Chung Ng Wai) av från den globala spelturneringen Hearthstone Grandmasters. Detta efter att han uttryckt stöd för de senaste månadernas Hongkong-protester mot det kinesiska fastlandsstyret av staden. Mitt under en livesänd intervju den 5 oktober satte e-sportstjärnan på sig en gasmask och utropade “Befria Hong Kong, vår tids revolution!” Blizzard valde dessutom att avsluta samarbetet med de två kommentatorerna som deltog i livesändningen.

Enligt Blizzards regler får man inte ta politisk ställning medan man spelar och i och med detta valde bolaget att stänga av Bliztchung från alla Hearthstones turneringar under ett år fram till den 5 oktober 2020, även om han räknas som en av de allra bästa spelarna i världen. Detta innebär dessutom att Chung Ng Wai förlorar alla prispengar han dragit in under denna säsong, sammanlagt 10 000 dollar.

https://www.youtube.com/watch?v=7_r7CV7WXf8

Blizzards VD J Allen Brack uttalade sig senare och nämnde att Kina inte har med detta beslut att göra, utan att det helt enkelt handlar om att spelare måste hålla sig till de regler som gäller under turneringen, men att man privat får uttrycka vilka åsikter man vill.

Viktigt att stå upp för konflikten

Själv säger Chung Ng Wai att han förstod vad som kunde hända i och med hans uttalande. Han var medveten om att det kunde orsaka en hel del skada och även hota hans egen privata säkerhet. Men för honom var det viktigare att stå upp för konflikten.

Trots konsekvenserna av hans agerande har han förståelse för Blizzards beslut. Han säger till Abacus News att han känner sig orättvist behandlad, men förstår att Blizzard varit tvungna att agera som de gör med tanke på att det kinesiska bolaget Tencent är delägare i bolaget.

Efter Hongkong-skandalen har spelare världen över rasat i sociala medier. Flera spelare uppger att de avslutat sina World of Warcraft-prenumerationer och skriver att Blizzards agerande är en skam för spelvärlden. De menar att det ska vara alla människors rätt att stå upp för demokratiska värden. När det var som värst tvingades Blizzard stänga ned sitt Reddit-konto, som spammades av arga spelare.

Blizzards e-sportsändningar har också drabbats av protesterna. Under en livesänd Hearthstone-tävling höll ett par collegestudenter upp en skylt som uppmanade spelare att bojkotta Blizzard. Sändningen fick därför avbrytas.

Anställda gått ut i strejk

Även internt på Blizzard sker det protester. Flera anställda uppger att de inte ställer sig bakom beslutet och ett tjugotal av dem har gått ut i strejk. Några av bolagets värdeord är “varje röst är betydelsefull” och “tänk globalt”, vilket ristats in i företagets staty vid huvudkontoret i Anaheim. Flera anställda marscherade bort till statyn och klistrade över de inristade orden med ett pappersark.

https://twitter.com/lackofrealism?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1181639970332659712&ref_url=https%3A%2F%2Fspela.aftonbladet.se%2F2019%2F10%2Fspelarna-gor-uppror-mot-blizzard-efter-hongkong-skandalen%2F

Det amerikanska spelbolaget Blizzard har gjort sig ett stort namn i spelvärlden sedan man utvecklade ett av världens populäraste battle-spel World of Warcraft. Warcraft-spelen är egentligen en serie spel som inleddes med Warcraft: Orchs & Humans 1994. World of Warcraft dök för första gången upp år 2004. Serien har haft stor betydelse för utvecklandet av den så kallade realtidsstrategi-genren (RTS), som går ut på att spelare ska bygga upp trupper och förgöra motståndare i realtid. Just realtidsaspekten är viktig här, då förlorad tid kan innebära att motståndarna hinner bygga upp ett bättre försvar. Blizzard ligger också bakom RTS-spelet StarCraft och rollspelet Diablo.

Ett av spelen i Warcraft-serien är alltså Hearthstone: Heroes of Warcraft, som lanserades 2014. Det är ett samlarkortspel och i november 2018 hade det 70 miljoner registrerade konton världen över. Spelet går ut på matcher mellan två olika motståndare och matcherna utspelar sig i Blizzards plattform Battle.net. När man börjar spela får man en samling grundläggande kort, men på olika sätt kan man erhålla nya mer sällsynta och kraftfulla kort. När man spelar mot en motståndare använder man korten man har på handen, som alla har olika krafter. Det kan handla om att frammana trollformler eller frambringa olika vapen som ökar ens fightingförmåga. Till en början har man 30 hälsopoäng, vilka minskar eftersom. Den som först når 0 hälsopoäng förlorar.

Kraftig ökning av onlinespel

Att spela online och interagera med andra spelare i realtid är alltså ingen ny företeelse, men det är en trend som vuxit stort de senaste tio åren. I och med att utbudet av onlinespel växer samtidigt som fler människor har tillgång till bättre bandbredd och starkare datorer, är det naturligt att intresset för realtidsbaserade spel växer.

Även inom casinovärlden ser man ett ökat intresse för onlinespel. Live casino är en relativt ny företeelse, men något som växer explosionsartat. Flera spelbolag erbjuder numera live-varianter av sina spel och utbudet av bordsspel ökar hela tiden. Det som gör live casino speciellt är att du sitter till bords med andra spelare och du har en live-croupier som delar ut korten, vilket ger en riktig casinokänsla. Hos välrenommerade nätcasinon kan man spela flera olika bordsspel live, såsom Blackjack, Baccarat, Texas Hold’em och andra pokerspel. Det senaste är att virtual reality gör sitt inträde i casinovärlden online. På en del onlinecasinon kan den med VR-headset promenera runt bland borden i en riktig casinomiljö, och sätta sig ned och spela “på riktigt”.

Relaterade artiklar

Translate »
Close