GranskningKrönikaLokala nyheter

Är Guldtuben riggad

Jag har funderat ett tag på om jag ska skriva om Guldtuben. Jag tänkte att det är överspelat men tydligen har större tidningar som Expressen och DN börjat skriva om just Guldtuben. Jag kollar själv på Youtube till och från.

Jag har sedan länge tröttnat på program som Let’s Dance och Så Ska Det Låta. Att Youtube har blivit så populärt bland unga är inte direkt något som förvånar. På Youtube går det att följa sina idoler väldigt nära in på livet. De går även att kommunicera med sina idoler. Önska vad för typ av videos som deras idoler skall göra.

Skillnaden mellan Youtube och TV är att de som är idoler på Youtube lyssnar på sina följare. Om följarna vill se mer pranks kommer det komma mer pranks. På vanlig TV kan de nöta ut samma program år efter år.

Om vi fortsätter att prata om Yotubegalan ”Guldtuben” så är nomineringarna riktigt konstiga. Det är såklart några personer som verkligen förtjänar sina nomineringar. Sen har vi en hel drös som borde ha blivit nominerade.

De som arrangerar galan är Splay och United Influencers. Splay och United Influencers tillsatte Karin Winther till juryordförande. Hon fick bland annat i uppgift att hitta en jury bestående av 12 personer som på något sätt tillhör branschen i sociala medier.

Guldtubens jury 2018                                                                                                                            

Karin Winther (Ordförande) Winther Wonderland ,
Veckans Affärer
Athena Afshari, Journalist & programledare
Awa Santesson Sey, Artist
Emanuel Karlsten, Journalist
Emma Blom, Grundare & VD Social Industries
Fanna Ndow Norrby, Kommunikatör & journalist
Fredrika Fry, Head of influencers, Splay
Irena Pozar, Chefredaktör Veckorevyn.com
My Söderholm, VD, Social Minds
Oscar Zia, Artist
Peg Parnevik, Artist
Richard Lindh, Talent Director Cube
Ruby Jankkila, Project manager United Influencers

Något som gör det riktigt konstigt är att nästan alla som är nominerade har en bransch-kontakt med någon i juryn.

Karin Winther har tidigare tidigare jobbat på tidningen ”Elle”. Margaux Dietz är bloggare på just Elle och hon är nominerad i tre kategorier på Guldtubegalan. Karin är är trendspanare på ”Veckans Affärer” samt bloggare på ”Resumé” båda ägs av Bonnier Magazines & Brands. Frida Fahrman som är nominerad i årets samarbete ”Fahrmans – Ellos” är influencer på Ocast som ingår i Bonnier Magazines & Brands. Johanna Nordström jobbar som videoredaktör på Bonnier Magazines & Brands är nominerad i fyra kategorier på Guldtuben.

Awa Santesson Sey är influencer hos WeAreCube. Där ingår även flera som är nominerade på Guldtuben. Angelica Blick, Fanny Lyckman och Matilda Djerf. Den andre jurymedlemmen Richard Lindh är Talang direktör hos WeAreCube.

Fredrika Fry jobbar på Splay. Flertalet av de nominerade tillhör Splays nätverk. Kenza, Kimmypower, Ijustwanttobecool, Jacquesthomasoscar, The Line Up, Zaitros.

Irena Pozar är chefredaktör på Veckorevyn. Irena har bland annat Veckorevyns podd ”#800K – Politikpodden”ihop med Johanna Nordström som är nominerad i fyra kategorier på Guldtuben.

My Söderholm är VD Social Minds. På Social Minds Facebook-sida går det att se ett samarbete med Thomas Sekelius och en av deras återkommande kunder Real Tecqniqes Sweden. Thomas Sekelius är nominerad i två kategorier på Guldtuben

Richard Lindh jobbar som Talent Director på WeAreCube. Angelica Blick, Fanny Lyckman, och Matilda Djerf  är nominerade på Guldtuben. De är influensers hos WeAreCube.

Ruby Jankkila som jobbar som Project manager på United Influencers har

Peg Parnevik är influencer hos United Influencers. Tre kvinnor som är anslutna till United Influencers Therése Lindgren, Isabella Löwengrip och Sofi Fahrman är nominerade på Guldtuben.

Om Guldtuben är riggad eller ej har de väldigt många olika åsikter om. Hur som helst så ser det inte så bra ut. Alla dessa kopplingar skapar en misstro till hela Guldtubens trovärdighet.

Alla dessa kopplingar mellan flertalet nominerade och personer från juryn var inte särskilt svår att hitta. Jag skrapade endast på ytan. Jag vågar inte ens tänka på vilka kopplingar jag hade kunnat hitta mellan nominerade och personer från juryn om jag hade grävt på djupet.

Självklart finns det några personer som verkligen förtjänar sina nomineringar. Till exempel Therése Lindgren, som är omåttligt populär. Ett antal är ytterst tveksamma om de verkligen hade förtjänat en nominering.

Att media har försvarat Guldtuben kan bero på att det kan finnas intressen åt det hållet. Ett bra exempel på detta är Alex Schulman som kritiserat Jockiboi öppet. Alex Schulmans fru är nominerad i kategorin årets entreprenör ”Hanna Widell & Amanda Schulman”. Låter för mig som Alex Schulman har ett eget intresse där.

Det finns flertalet youtubers som verkligen hade förtjänat en nominering Let’s Feast, Ben Mitkus, Vlad Reiser och Anis Don Demina. Att Anis Don Demina inte blev nominerad till årets stjärnskott får mig verkligen att tvivla på juryn. Han är killen som förra sommaren lyckades växa från 300 prenumeranter till över 100 000 på några månader.

Jag tycker att Splay och United Influencers borde ha behållit Guldtuben, alltså en gala för youtubers. Guldtuben som den ser ut idag är en influcenergala. Att många är kritiska till Guldtuben beror mycket på att konceptet har försvunnit. Det är som fotbollsgalan skulle ge ut priser för årets bästa hockeyspelare. Dessutom skulle juryn bestå utav tränare till de som är nominerade.

Att många youtubers är arga kan jag förstå. Om du Guldtuben är riggad, avgör själv.

Guldtuben äger rum lördagen 26 maj

 

Foto: Guldtuben

Källor: Ocast, Elle, Bonnier Magazine & Brands, Guldtuben, Splay Networks, Ellos, Veckorevyn, Resumé, WeAreCube, United Influencers, Social Minds, Expressen, DN, Awasey

Skribent: Gustav Andersson

 

Tags

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kolla också

Close
Translate »
Close