Hälsa & MotionIntressantLeva

Olivolja, naturens hälsokur.

 

Finns det något godare än att doppa vitt bröd i olivolja? Men det är inte bara gott, olivolja är nyttigt och lite av naturens hälsokur.

Den första pressningen ger den bästa oljan, dvs ”extra jungfruolja”. Den andra pressningen ger ”jungfruolja” och passar till matlagning. (Olivolja av sämre kvalité används till att göra bland annat tvål.)

Olivolja har länge varit en viktig orsak till Medelhavskostens hälsobringande orsak. Den sänker det dåliga kolestrolet LDL och höjer det god kolestrolet HDL!

Olivolja som består av enkelomättat fett samtidigt som det innehåller polyfenoler, ger också en skyddande effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Olivoljan dämpar även inflammationer och stimulerar bakteriefloran. Dessutom bromsar polyfenoler cellernas åldrande och kan skydda tarmens celler från skador, vilket kan förebygga tarmcancer. Det sägs att olivolja även kan lindra depression.

Hur mycket olivolja ska man då äta? Två matskedar dagligen är att rekommendera men se till att inte hetta upp den. Olivoljan ska ätas kall!

 

Källa: Wikipedia, topphälsa, SVD.

Foto: Pixabay

Skribent: Lovisa Ulrika Ekdahl

Självförsvarskurs för Kvinnor och tjejer

Tags

Relaterade artiklar

Kolla också

Close
Translate »
Close