Ungdom

Måltiden för oss på språng

Gröt passar inte alla tonåringar men många av oss gillar det, det går snabbt och är väldigt gott.

1. Kokosgröt   

2 portioner. Recept: 40 g smör (smält och något avsvalnat), 2 ägg, 2 msk kokosmjölk, 2 krm fiberhusk, 1 ½ dl kokosgrädde, 1 krm salt och 1 krm vaniljpulver eller 1 krm malen kardemumma.
Kokosgröt –
Blanda alla ingredienser till gröten i en kastrull, sjud under kraftig vispning tills det börjar tjockna. Dra av kastrullen från värmen. Servera med sylt, hallon och osötad mandelmjölk.

2. Havregrynsgröt

7 min (4 portioner) Recept: 4 dl havregryn, 9 dl vatten och 2 krm salt.
Blanda havregryn, vatten och salt i en kastrull. Koka upp havregrynen under omrörning till färdig gröt. Låt havregrynsgröten sjuda i 2-5 minuter. Rör om då och då. En del gillar havregrynsgröt som har lite tuggmotstånd, andra gillar att den har helt kokat ihop. Du kan späda gröten till önskad tjocklek.

3. Kanelgröt 

5 min (1 portion) Recept: 1 dl Havregryn, 1 dl Äppeljuice, 1 dl Vatten, 1 tsk Kanel, 2 msk Russin, salt och rivna äpplen.
Koka upp havregrynen i äppeljuice och vatten. Tillsätt kanel, russin och lite salt. Låt småkoka ca 5 min. Servera med rivet äpple och mjölk.

4. Höstig bovetegröt 

10-20 min (2 portioner) Recept: 1 ½ dl krossat bovete, 4 ½ dl vatten, äpple, bär, valnötter, solrosfrön, linfrön, kanel och ½ tsk vatten.
Blanda bovete, vatten och salt i en kastrull. Sjud på svag värme i ca 10 min. Klicka i en sked matlagningsyoghurt. Toppa med äppelskivor, bär, valnötter, solros- och linfrön. Pudra över lite kanel. Och Servera!

Marielle Österman

Tags
Translate »
Close