NyheterPolitikValet 2018Världen

Demokraterna och Facebook skördade persondata tillsammans

USA: Bara för några dagar sedan, visade det sig genom läckta dokument från WikiLeak, att Demokraterna tog hjälp av Facebook för att skörda hundratals miljoner uppgifter från individer registrerade på Facebook, vilket är tvärtemot vad svensk media berättar för sina läsare.

Istället lägger man fokus på att Donald Trumps kampanj köpte så kallade ”Dark ads” med femtio miljoner personuppgifter.

Och på den grunden har Socialdemokraterna och Miljöpartiet inlett ett samarbete med Facebook, Google, och Twitter, om fake news enligt en artikel från Expressen i februari 2018 , som ett underliggande argument att inte gynna högerextrema krafter, som Peter Eriksson uttryckte sig 2017 i  Aftonbladet

Men det har nu visat sig i mars 2018, tack vare WikiLeaks: Att det var vänstern och vänsterextremister som gynnades av att samarbeta med Facebook. Med hundratals miljoner personuppgifter i USA, med detaljerad information om väljarna som gav det vänsterliberala partiet Demokraterna och dess extremister ett övertag gentemot Republikanernas president.

WikiLeak har kommit över dokument som påvisar ett nära samarbete mellan Facebook och Demokraterna för att negativt påverka Donald Trumps kampanj och stötta Hillary Clinton, där Facebook informationsansvarige skriver till Demokraternas fd kampanjchef John Podesta:Sheryl till Podesta hos Demokraterna

”He (Zuck) wants to meet folk who can inform his understanding about effective political operations to advance public goalson social oriented objective ”

Demokaterna har sedan nekat att de tagit emot hjälp av Facebook, men i ett svarsbrev som läckt ut står det bland annat: thanks to your help and support. Look forward to working with you to help elect the first woman president of the United States.

Epost från: John Podesta, kampanjansvarig för Hillary Clinton till informationsansvarige på Facebook, Sheryl Sandberg.

Informationsansvarige på Facebook hade ett mycket nära samarbete med Demokraternas kampanjstrateg John Podesta där i ett av breven står klart att Facebook till varje pris ville ha Hillary Clinton som president, och genom en app, kunna skörda ut data om väljarna vilket visar sig vara ett steg mycket värre än de så kallade ”Dark ads”.

Kronbladet.se håller nu på att undersöka ifall Regeringen i Sverige försöker göra ett liknande steg med Facebook att tvinga och skapa opinion att ge ut data om Svenska väljare, samt Kronbladet.se undersöker varför övrig Svensk media ger en annan bild nu inför valet 2018 i Sverige

 

Källor: Conservative tribune, WikiLeak, Expressen, Aftonbladet

 


SPONSOR


Vill du få råd och tips inom säkerhet? Vill du kunna försvara dig i trängda situationer?
Se sponsorfilmen och lär dig mer:

Tags
Translate »
Close