Nyheter

Typiska mat som serveras och äts under påskhelgen

Påsken utgör, efter julhandeln och Black Friday, den tredje viktigaste veckan på året för handeln. Påsken bidrar till fler jobb genom extraanställningar. Ofta är det unga personer som får chansen på arbetsmarknaden.

Påskmat är den för landet eller kulturen typiska mat som serveras och äts under påskhelgen. Servering av en påskbuffé med många olika rätter och en efterrättskaka eller annan söt efterrätt är vanligt.

Ägg och kött tillhör höjdpunkterna på påskbordet, eftersom det inte förekom under fasteperioden. Numera har även fiskrätter som sill, böckling, Janssons frestelse och lax börjat ätas som påskmat. Lammkött blev allt vanligare under 1900-talet som påskmat. Påskmat varierar annars mellan olika regioner och landskap i Sverige men innehåller ofta ägg, lamm och laxrätter i olika tillagningar. Till skillnad från julmaten är påskmaten ”lättare” men kompletteras ofta med sötsaker av marsipan utöver traditionen med godisfyllda påskägg.

Rätter från det klassiska smörgåsbordet (sill, knäckebröd, ost och brännvin) brukar också ingå i påskmaten. Påskmust är en dryck som förekommer under påsken. Påskmaten omfattar inte bara påskaftonens påskbord utan även de lokala traditioner som utvecklats för de övriga påskdagarna.

Under påskveckan förväntas försäljningen inom dagligvaruhandeln uppgå till 7,4 miljarder kronor. Det är cirka
800 miljoner kronor, eller 12,5 procent mer än en genomsnittlig vecka.

Påsken är en stor mathelg, 55 procent av dagligvaruhandlarna anser att påsken är viktig för försäljningen. Motsvarande siffra för sällanköpsvaruhandeln och e-handeln är 23, respektive 12 procent.

Försäljningen i kategorierna ”Konfektyr” (inklusive lösviktsgodis)och ”Färsk mat” ökar kraftigt under påskveckan.

Det är framför allt försäljningen under onsdagen och Skärtorsdagen som driver försäljningen. Bara under Skärtorsdagen väntas vi köpa mat för cirka 1 800 miljoner kronor, vilket är drygt 74 procent mer än en vanlig torsdag.

Svensk Handels Påskprognos är framtagen i samarbete med Nielsen. Underlaget är baserat på Svensk Handels Handelsbarometer för mars 2018

Källa: Svensk Handel

Tags

Relaterade artiklar

Translate »
Close