Forskning & VetenskapHälsa & MotionLevaMat & Bak

Prova de nyttiga dadlarna

Här kommer ett litet tips för ett mer hälsosamt och ett mer välmående 2018! 

Varför är dadlar nyttigt
Ja, vad är dadlar bra för? Är dadlar nyttigare än godis? Tja, om du till exempel byter ut vanligt godis mot torkade dadlar, då slipper du allt raffinerat socker och får samtidigt i dig nyttiga fetter.

Vad innehåller dadlar
Varför är dadlar nyttigt? Jo, bland annat för att dadlar är fria från kolesterol och innehåller lite fett. En av dadelns viktigaste hälsoeffekter är dess förmåga att reglera ett friskt nervsystem, detta tack vare det rika kaliuminnehållet.

Dadlar innehåller en stor mängd kostfibrer och dessutom många näringsämnen, inklusive sju olika vitaminer och 10 mineraler – till exempel C-vitamin, A-vitamin, flera B-vitaminer, kalcium och järn.

Att starta dagen med 3 dadlar är ingen dum idé – de är mycket lätta att smälta för magen och kan därför användas för att leverera energi snabbt.

Tillsammans med nötter och mandlar är dadlar ett väldigt bra alternativ som mellanmål eller som komplement i frukost. Fruktsockret ger dig en energikick som varar länge och får dig att känna dig mättare.

Det händer i kroppen om du äter dadlar:

1. Skyddar mot hjärtinfarkt
Forskare i Israel har visat att dadlar, tillsammans med granatäpplejuice, kan ge ett bra skydd mot åderförkalkning, som i sin tur kan orsaka hjärtinfarkt eller stroke. Frukterna innehåller olika typer av antioxidanter som tillsammans förbättrar kroppens kolesterolvärden och förebygger åderförkalkning,

Allra helst ska dadlarnas kärnor malas ner och ätas, men frukten ger ett bra skydd om vi äter den som den är också, skriver forskarna i sin studie.

2. Håller magen glad
Nikotinsyran i dadlarna sägs vara ett perfekt medel mot tarmbesvär. Ett regelbundet intag av frukten ökar tillväxten av de nyttiga bakterierna som behövs för en välfungerande tarm, visar denna studie.

Dadlar har även högt fibrer-innehåll och en milt laxerande effekt, som eventuellt kan hjälpa den som lider av förstoppning.

3. Bättre sömn
Det låter lite för bra för att vara sant – men prova att äta dadlar en timme innan du går och lägger dig.

Frukten är rik på aminosyran l-tryptofan, som producerar humörhöjande serotonin och underlättar insomning.

4. Dadlar när du är gravid
Graviditet kan ge många obehagliga symtom som ryggsmärtor, kräkningar och illamående.

I en studie publicerad i Journal of Obstetrics and Gynecology, rapporteras det att gravida kvinnor som konsumerar dadlar hade en behagligare graviditet och förlossning.

Intressant nog visade studien att dadlar också minskat användningen av smärtstillande läkemedel med 28 procent.

5. Bra för levern
Dadlar är en bra och naturlig källa som innehåller mycket magnesium, vilket är bra för cellernas och leverns funktion.

Kärnextrakt från dadlar kan också hjälpa till att reglera och minska mängden leverfibros och det kan därför vara till hjälp vid till exempel skrumplever, skriver Healthy and Natural World.

6. Ger dig falkögon
Lider du av nattblindhet har du svårt att se i mörker? Den vanligaste orsaken till detta är a-vitaminbrist. Testa att äta 3 dadlar om dagen – dina ögon kommer kanske att tacka dig efteråt.

Det finns nämligen mycket A-vitamin i dadlar. Detta vitamin skyddar ögonen och behövs för att synen ska fungera optimalt. Vitaminen hjälper även hud och slemhinnor, enligt dietisten Karin Friis.

7. Lindrar allergier
Lider av någon säsongsbunden allergi?

Här är ett bra botemedel för att sätta stopp för dina nysningar eller hudallergier:

Dadlar innehåller metylsulfonylmetanen, organisk svavel, som är ett sällsynt inslag i livsmedel och kan bidra till att minska allergiska reaktioner.

Amerikanska forskarna bekräftar att organiska svavelföreningar har positiva effekter på människor som lider av säsongsbunden allergi, typ pollenallergi från björk, gräs och gråbo.

Tags

Relaterade artiklar

Translate »
Close