Hälsa & MotionLeva

Få motivation att träna

Många känner sig nere och speciellt när de inte orkar att komma igång från ett stillasittande liv som kanske resulterar i sjukdomar eller förtvinande muskler som gör att man tappar den fysiska orken som till slut även påverkar det mentala.

Men det finns enkla knep med att öka motivationen för att träna:

1: Leta efter en nära vän som har liknande situation som dig med hälsa

2: Lägg upp realistiska mål tillsammans med din vän.

3: Skaffa dig musik, hörlurar och appen Runkeeper

4: Skriv upp dina mål för 1 månad framåt.

5: Belöna dig själv och din vän.

  1. Oftast har man en vän i sin närhet som har liknande situation som kanske just klagar på problemet att man aldrig kommer ut. Prata med personen i fråga att ni två tillsammans börjar gå ut, och bor ni långt ifrån varandra så använd appen runkeeper.
  2. Lägg upp mål som inte är för svåra att nå för att minska steget att komma igång, utan ta fram ide på träning som ni själva tycker är roligt och lätt att genomföra som: Innebandy, Promenader i skogen, cykla.
  3. Musik är känt för att underlätta att prestera och finns en hel del forskning om det (Googla.se läs mer ) välj en musik som du gillar och ladda ned appen Runkeeper som du kan styra dina träningsmål som allt från gå, cykla, simma, osv. DU kan även sätta upp träningsgrupper där du med din vän kan ”peppa” er att fortsätta träningen.
  4. Schemalägg via Runkeeper eller skriv upp dina mål på ett A4 och radda upp ett schema om vilka dagar du ska träna och om hur mycket, men håll dig på en låg nivå i början som 2-3 gånger i veckan.
  5. Ha en belöning som att du och din vän kan åka iväg på en resa, (se mer London resor )exempel utekväll i Londons pubvärld där kalorier kanske fylls på igen, men det är man värd och ni har fått upp motivationen vilket gör att ni kan fortsätta träningen med gott samvete.

Kom igång nu!

 

Tags

Relaterade artiklar

Translate »
Close