SJ lanserar ny humorserie på YouTube

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Med SJs kundlöfte ”Vem du än är, vart du än ska” som grund möter karaktärerna Göran och Anne-Helene en rad kända personer på tågresor genom Sverige. Det är SVT-aktuella Klas Eriksson och Alfred Svensson som spelar i humorformatet ”Semester på spåret”. Bakom idé och format står influencerbyrån Cube.

Bland de kända resenärer som våra karaktärer möter syns Tony & Amir från humorduon ”Språk för Alla”, makeup-sensationen och YouTubern Thomas Sekelius samt influencerstjärnorna Angelica Blick och Awa Santesson-Sey.

Klas Eriksson och Alfred Svensson som själva skrivit manus till ”Semester på spåret” är sedan tidigare kända för att ha roat svenska folket som karaktärerna “Leif & Billy” i både SVT och i deras YouTube-format ”Nordic Hillbillies”.

– Vi har haft stora framgångar med att få ut vårt nya kundlöfte men nu vill vi testa en ny form för att nå framför allt våra yngre målgrupper. Det är spännande att försöka hitta nya sätt att nå ut och bygga bilden av SJ, säger Maria Höglund, chef för marknadskommunikation på SJ.

Kreatörerna på Cube har framför allt tagit fasta på delen ”vem du än är” i SJs kundlöfte för att påvisa att alla är välkomna på SJs resor, oavsett exempelvis bakgrund, läggning eller yrke.

– Vår idé bygger på att skapa ett humoristiskt och engagerande innehåll tillsammans med de främsta innehållskaparna på YouTube och Instagram i ett manér som målgruppen känner igen, säger Olof Lindblom, vd på Cube.

Första avsnittet av ”Semester på spåret”, som gästas av Thomas Sekelius, lanserades i tisdags kväll och fick snabbt stor spridning. Morgonen efter hade filmen visats över 115 000 gånger, fått 426 kommentarer och delats 142 gånger på Facebook. Se filmen på YouTube

Mattias Wåhlin

Ansvarig för lokala tidningar

Translate »